5 april 2011

sockerskål av rätt virke


I helgen sträcklyssnade jag på alla delar av Underbara Claras radioprogram Husmorskolan. Fantastiskt bra! 
I ett program pratar hon om virkade dukar och hur man kan återanvända dem. Helt i min stil.

Så efter tips om att använda sockervatten för att göra virkade skålar plockade jag fram mina ingredienser.


Jag testade att göra tre skålar i olika storlekar och former.


Vispade ihop sockervatten av 3 dl varmt vatten och lika många delar socker.


I med dukarna och veva runt. Jag lät dem ligga i en stund för att de skulle suga åt sig ordentligt.


Efter att ha kramat ur dukarna placerade jag dem över skålarna och formade dem. Sen fick de torka över natten.


Och här är resultatet. Kanske hade jag för lite socker i vattnet. Kanske var det bara en duk som var virkad av rätt garn. Hursomhelst. Det blev bara en skål. De andra föll ihop direkt efter att jag tagit av dem från formen. Jag tänker - sockerskål?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...