9 mars 2013

glasburkarna

När jag för ett år sedan höll på att fixa inför marknaden gjorde jag ett besök hos svärmor på jakt efter glasburkar. Hon hade flera kassar med burkar ståendes i förrådet och lite chockad frågade jag henne varför hon sparade på alla dessa burkar. Hennes svar var självklart; till sylt, mos och marmelad.

Nu, ett år senare, har jag blivit som hon. Jag har insett hur bra det är att ha ett litet lager av burkar hemma för förvaring och i köket har jag min lilla samling nära till hands. Några har fått nytt innehåll, som till exempel torkad mynta och äppelskivor. Några står och väntar på att användas som krukor till vårlökarna. Och ytterligare några tänker jag återanvända som smoothieflaskor.

För att få bort etiketterna på burkarna finns flera tillvägagångssätt. En snabb googling innehåller tips om bensin, aceton och matolja. Jag har provat sistnämnda hittills och det fungerar bra. Undvik att lägga ner hela burkarna i vattenbad. Det funkar endast på mycket få etiketter. Fyll dem i stället med kokande vatten och vänta tills limmet värmts upp. Dra sedan av etiketten och ta bort ev limrester med lite matolja (eller nagellacksborttagning). Till sist diskar du burkarna i diskmaskinen eller för hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...