3 mars 2013

söndagstips: lättlagad lax

I det senaste numret av Icas Buffétidning hittade jag ett recept som jag bara var tvungen att testa; Lax med rödbetstabbouleh.


 Jag modifierade lite eftersom jag inte hade alla ingredienser hemma.

Till 4 personer behöver du: 
4 laxfiléer
1 kg rödbetor
2 dl quinoa (svart eller vit)
1/2 gurka
65 gram ruccola (1 liten påse)
Hackade valnötter

Dressing:
2 msk citronjuice
1 tsk dijonsenap
1 riven vitlöksklyfta
1 dl olivolja
franska örter (originalreceptet sa oregano)

Gör såhär:
- Skala och dela rödbetorna i mindre bitar, stek i ugnen på 225 grader i cirka 30 minuter tillsammans med flingsalt och olja.
- Koka under tiden quinoan.
- Skala och dela gurkan på längden, gröp ur och skiva sedan i tunna skivor.
- Rör ihop dressingen i en liten skål.
- Blanda ruccolan, gurkan och hälften av dressingen i en skål. Häll över hackade valnötter.
- Stek laxen i lite av dressingen.
- Rör ihop quinoan och rödbetorna i en skål och lägg ut på tallriken.
- Lägg på laxen.
- Toppa med ruccolablandningen och det sista av dressingen.

Orginalreceptet och min variant. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...