8 december 2012

DIY: lyxmat till fåglarna

Nu när marken är frusen och snön har fallit så kan våra små fågelvänner behöva lite hjälp med maten. Om du som jag tycker att de färdiga fågelfröautomaterna i affärerna är lite tråkiga, så kommer här ett enkelt DIY-tips som jag hittade hos Stylizimo.


Du behöver:
Kokosfett
Fågelfrön, jag köpte en påse med blandade frön
Pepparkaksformer och/eller sockerkaksform
Snöre för upphängning


Gör såhär:
1.Smält kokosfettet i en kastrull och låt svalna tills det är fingervarmt. För mina tre kakor gick det åt cirka 100 gram fett.
2. Blanda i fröna. Se till att alla frön får fett på sig.
3. Häll i smeten i formarna. Jag fyllde inte sockerkaksformen utan la smet så att det täckte botten.
4. Gör hål för snöret i pepparkaksformarna med hjälp av en tandpetare eller liknande.
5. Ställ in i kylen tills fettet stelnat.
6. Lossa formarna (häll varmt vatten på formen om den inte släpper) och knyt fast snören i kakorna.

Färdigt att hängas ut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...