18 juli 2012

på väg mot nya rutiner

Första arbetsveckan efter semestern har inneburit en del nya inslag i vardagen. Jag ser det som en nystart och hoppas att jag lyckas hålla i dem.

> Motion. Jag drar på mig gympadojjorna på väg till och från jobbet och promenerar i rask takt från busshållplatsen i stället för att ta vagnen. Det blir 30-40 minuters promenad per dag, och sen ska ju hunden promeneras hemma också. I öronen har jag årets sommarpratare.

> Uppe med tuppen. Jag går upp 5.15 på morgonen så att jag hinner med bussen klockan 6. Vilket innebär att jag är på kontoret vid 7 och kan gå hem vid 15. Så värt att vara hemma vid 16 istället för 18.

> Andas friskare luft. Jag har dragit ner på giftpinnarna rejält, vi snackar 1/3 av vad det brukar vara och dessutom har jag infört en ny regel. Inga cigg på jobbet, bara snus i nödfall. Snart kommer man ju i alla fall inte bli anställd som rökare, eller få röka på offentliga platser, så det är väl lika bra. Än så länge går det faktiskt riktigt bra. Men det har jag å andra sidan tyckt i början av tidigare rökstopp också. Därav minskning istället för att sluta helt. Jag menar, det måste ju vara lättare att strunta i ett fåtal om dagen i framtiden, än att gå från som det var förut till inget.

Baktanken är såklart att dessa tre rutiner ska ta ut varandra. Bättre flås och dagsrytm ökar motivationen och förutsättningarna att sluta röka. Och om man slutar röka måste man ju hitta ett nytt tidsfördriv, det vill säga promenaderna.

Så - mot nya rutiner! Och jag har hört att det tar tre månader att sätta en ny rutin. Om tre månader är det oktober. Vi får väl se hur läget ligger då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...