16 april 2012

DIY: glasunderlägg

I helgen plockade jag fram mina servetter och mina loppisfyndade glasunderlägg för att skapa några nya. Det är nog ett år sedan jag började att skapa mina egna glasunderlägg nu. De första med bitar från agent x9-tidningar och med limlack. Nu med servetter och decoupagelim. Gemensamt är att jag gör mina underlägg från befintliga. På loppisarna brukar det bland diversehyllorna nästan alltid finnas minst en hög med glasunderlägg. Runda eller fyrkantiga. Med gäss- och blommotiv. Ganska så gräsliga och för det mesta är dina för max en guldpeng.

Du behöver:
- Underlägg eller vad du nu vill göra dina egna glasunderlägg av, en bit tjockare kartong fungerar också fint fast då får du inte korken på undersidan.
- Lim, helst lacklim eller decoupagelim.
- Ett par fina servetter med bra mönster.
- En mjuk pensel, eller en stöppel-pensel.
- Sax eller rakblad.

Gör så här:
- Börja med att skära ut en passande bit i servetten som är lika stor som underlägget eller någon millimeter större runtom.
- Ta sedan bort den vita delen av servetten, de brukar alltid minst göras i två lager, så att du endast har mönsterlagret kvar.
- Pensla sedan ett tunt lager lim på underlägget, var noga med att kanterna får lim också.
- Innan limmet hinner torka placerar du sedan servetten på underlägget och med hjälp av penseln penslar du fast motivet och får bort eventuella bubblor. Var försiktig bara, servetten är tunn och går lätt sönder. Tryck försiktigt fast servetten runt kanterna.
- Låt torka en timme eller två beroende på vilket lim du använder. Mina underlägg blir aldrig helt platta då servetten rynkar sig av limmet, men jag tycker bara det är trevligt med lite struktur.
- Efter att ha torkat ordentligt så limmar du underlägget en gång till. Låt det sedan torka över natten och om du gör flera underlägg - tänk på att inte lägga dem i hög på varandra under denna tid, då har du helt plötsligt bara ett, väldigt tjockt, underlägg.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...